I forlængelse med min forrige oplevelse med STS, tænkte jeg, at jeg ville lave en lille guide til Malta. Jeg var på sprogrejse til den fantatiske lille ø, i 3 uger tilbage i sommeren 2016, og det er stadig en rejse jeg husker tilbage på med stor glæde.

Malta er en forholdsvis lille ø, men det gør den bestemt ikke kedelig! Den har en charmerende og inspirerende kultur, og jeg kan stærkt anbefale, at tage på sprogrejse dertil.

Shopping:

Valletta:

Hvis man har været i Göteborg på shopping, så kan man også nogenlunde forestille sig, hvordan det er at shoppe i Valletta. De mange gader, små butikskæder og hyggelige shops tager noget tid at finde. På vores tur havde vi ikke særlig meget tid, hvilket var rigtig ærgerligt, i forhold til hvor stor byen er. Derfor vil jeg foreslå at have en masse tid når man tager til Malta’s hovedstad.

Sliema:

Personligt vil jeg selv mene at Sliema er en meget bedre by, hvis man vil shoppe. Der er storcenteret kaldet The Point Shopping Mall, og jeg synes især der var gode butikker nede omkring Triq Tigne’ (som man kan gå ad fra shoppingcenteret) og Triq It – Torri.

Værd at se:

Paradise Bay og strande generelt i Mellieha:

Vi var på virkelig mange strande rundt omkring, og generelt er Malta jo en lille ø omgivet af vand, så man kan næsten ikke undgå at se strande uanset hvor man kører hen. Mellieha var området hvor vi oftest besøgte strandene, og Paradise Bay var helt sikkert den bedste.

Mdina:

På Malta er der mange kirker og andre kulturelle bygninger, som ikke rigtig interesserede mig det store. Dog synes jeg virkelig, at vores tur til Mdina, som er øens tidligere hovedstad og er kaldet “den stille by”, var god. At tage forbi denne historieske by er helt sikkert uundværlig.

Gozo og Azure Window:

Azure Window er med i Game of thrones, og derfor var det lidt sjovt at se. Dog faldt selve “vinduet” ned sidste år. Alligevel synes jeg der er noget ganske specielt ved at se hvordan bølgerne sprøjter ind over den kæmpe klippe platform. Øen Gozo er fantastisk. Vi var på en Jeep Safari og det var så fedt. Dog kan jeg huske at der var sååå meget vind ude på øen, der ikke gjorde det særlig fedt at være på strandene. På den nordlige side af øen er der sådan nogle salt kar, som var ret interessante at høre om. Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstod hvordan man gjorde, men man udvinder altså salt fra havet i disse kar. Det er rigtig smukt, og der er en lille shop hvor man kan købe noget salt med hjem.

Comino og The Blue Lagoon:

Da jeg besøgte Malta, tog vi på en heldagstur til Comino – hvilket jeg virkelig også vil anbefale andre at gøre! Vandet er så smukt i den cyan, ferieagtige farve. Strandene er pakket op til randen med liggestole og parasoller, så jeg vil anbefale at komme tidligt. Derudover så vil jeg stærkt anbefale at købe en ananas drink når du er der! De er fantastiske til at få dig i god ferie-stemning!

Popeye village:

Jeg oplevede det ikke selv, men jeg ville virkelig gerne have været et stop forbi Popeye village! Kort fortalt er det en gammel by med huse malet i mange forskellige farver. Vi stoppede ikke, for der er nok ikke så meget andet at gøre, end at kigge på husene, men jeg ville alligevel gerne have taget nogle billeder der!

Værd at opleve:

Bugibba:

Vi tilbragte rigtig mangle aftener på denne havepomade. Selvom dette ikke er en typisk maltetisk by, er den virkelig hyggelig. Lyskæder langs vandet, souvenirbutikkerne, og det evig travle torv, sætter rammerne for den gode stemning.

The Maltese festa:

Vi var så heldige at være på ø’en til den maltetiske festival, hvilket er noget de går meget op i. Vi så et kæmpe fyrværkeri show på byens torv, og det var så smukt. Kirken og gaderne var pyntet med lyskæder, og stemningen var så god!

Peters Pool:

Denne “strand” er fantastisk. Egentlig er det ikke en rigtig strand, fordi man ligger på klipper. Her er havet også cyan, og man er virkelig exposed for meget sol. Der er ikke rigtig muligheder for at købe is, vand ovs. Men smukt er det, og det er bestemt et besøg værd.

Sofa turer og bananbåde:

Da vi kørte rundt omkring på Malta, bemærkede vi at der på hver eneste strand er sofa- og banan både. Det vakte vores nysgerrighed, og det skulle vi selvfølgelig prøve. Det er det fedeste nogensinde! Sofa-båd-turen var så sjov, hvorimod banan-båd-turen var mere vild. Men jeg er så glad for at vi gjorde det, for det var den sjoveste oplevelse på turen!

Mediterraneo Marine:

Vi brugte en halv dag inde i denne park, hvor vi så et søløve show, fodrede små fugle og der var også mulighed for at svømme med delfiner. Det er en lille hyggelig park hvor der er sjove aktiviteter. Dog kan jeg huske at det var så varmt den dag vi var der, og der var ikke en masse steder hvor man kunne sætte sig ned i skyggen. Solcreme og solhat er klart musthaves for denne park, lol.

Splash and fun:

Lige ved siden af Mediterraneo Marine parken, ligger et virkelig konge vandland. Efter at have svedt så meget inde i parken, var det så skønt at vi lige gik ind i vandlandet for at køle ned. Vandlandet var lidt gammelt, men det havde nogle virkelig gode vandrutsjebaner!

Værd at spise:

MrKebab i Bugibba:

Trods for navnet serverer de her virkelig nogle gode crepes og vafler! De kan varmt anbefales, og de nåede nærmest, at blive stamstedet for os igennem de 3 uger.

(348 Triq it-Turisti, St Paul’s Bay: mrkebab.com.mt/)

Tomater og oliven:

Er virkelig det bedste på Malta! Både tomater og oliven er kæmpe, og der er et bredt udvalg alle steder, som smager guddommeligt. Jeg er vild med oliven, så jeg var virkelig i himlen. Det er billigt og det er godt! På Malta laver de også en slags tomat salat, som er vidunderlig.

Ħobż tal-Malti:

Tomat salaten lægges i en sandwich med det maltetiske brød kaldes Ħobż tal-Malti. Det er så lækkert et brød, som man altså bare skal prøve. Faktisk tog jeg et brød med hjem i kufferten, men det var bare ikke det samme da jeg kom hjem. Vi fik det med hver dag i madpakken, og ærligt, så har jeg ikke smagt et brød så godt før.

Fontanella Tea Garden:

Fontanella er den sødeste lille cafe, der bare har travlt 24/7. Stedet er super populært og det har de også god grund til! De serverer himmelske kager, der er kæmpe store. Men alligevel ikke til at få nok af! Stedet ligger i Mdina Valley, så der er ogsaå en skøn udsigt ud over vandet fra restauranten.

(Fontanella Tea Garden1, Bastion Street, Mdina: fontanellateagarden.com/)

Gelateria Granola:

No kidding, det her er det bedste sted at få en is hvis du tager omkring Gozo. Det var i hvert fald det vores guide fortalte os. Isen var hjemmelavet og fed på fløde. Næsten som en italiensk is. Jeg vil stærkt anbefale jordbær og pistacie, selvom jeg fik både pink og grøn farve ud over min hvide sweater! Butikken ligger tæt ved Xlendi Bay, så vi gik ned til vandet for at sætte os og nyde isen.

Værd at tage for øje rent praktisk:

– I Bugibba ligger en “8 Till Late Convenience”-butik med virkelig billige bøger. I forhold til butikkens størrelse, fandt vi ud af at bogbutikken virkelig har et bredt udvalg af spændende bøger på engelsk.

– Min veninde som jeg rejse med endte uheldigt nok med at brække foden, da hun ville springe ud fra en af klipperne ved Peters pool. Sørg virkelig for at orienter dig hvis du gerne vil springe ud fra klipperne og ned i havet. Det er sjovt og lækkert, men kan også være ret farligt hvis du ikke passer på.

– For at være ærlig bliver jeg nødt til at sige at de kører lidt vildt på Malta. De tager ikke forfærdelig meget hensyn og alle kører rimelig stærkt. Det er værd lige at tage i mente for der er konstant trafik på øen. Da jeg var afsted kørte vi rundt i sådan en minivan. Det fungerede sådan, at vi havde et mødested hvor “bussen” samlede en gruppe af os op, og så blev vi ellers bare kørt til skole og andre aktiviteter.

Værd at tage for øje moneywise:

– Sørg altid for at have kontanter med dig, hvis du vil have en liggestol og en parasol på strandene. De kræver et udlejningsgebyr på alle strandene, hvilket er uvant og træls, men næsten ikke til at komme udenom.

– Vi var tit på Armier Bay fordi der var her der var de billigste og bedste liggestole. Det er en lækker strand, og der var ikke helt så mange mennesker der, hvis man sammenligner det med de mere populære strande på øen. Selve stranden er dog dækket med solsenge. Dog var det helt ok med mig, da jeg tror vi lejede senge og parasol en hel dag for kun 10 €. De har faktisk også virkelige gode pomfritter i cafeen hahah!

– Hvis man gerne vil sætte en hel dag af til ren shopping vil jeg klart anbefale at man booker en Valletta/Sliema færgebillet for kun 1.50 €. Der er ikke så mange butikker hvert sted at man kan få hele dagen til at gå ved at blive et sted. Færgen tager kun 15 minutter så det er helt klart et go!

Jeg håber at det gav inspiration, gode råd eller om ikke andet så en lille undskyldning for at kunne drømme sig væk til denne skønne ø!